Europese regelgeving voor sociale huurwoningen uitgesteld

08 juli 2010 Sander Spiering Sander Spiering's Google profile16 reacties

Woningcorporaties protesteren massaal tegen de Europese regelgeving die aangeeft dat inkomens met meer dan €33.000 niet langer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Onterecht vinden de 133 woningcorporaties en daarin worden ze gesteund door Aedes, VNG en Woonbond.

Eerder was aangegeven dat deze Europese richtlijn al vanaf 1 oktober zou worden toegepast. Dit zou betekenen dat maar liefst 650.000 Nederlandse huishoudens uit hun sociale huurwoning moeten vertrekken. En de koopwoning- of huurwoning markt opgeschopt worden, dit terwijl ze dat helemaal niet kunnen betalen.

Minister van Middelkoop heeft deze week beloofd dat de regeling wordt uitgesteld tot voorlopig 1 januari 2011. Op deze manier is er de tijd om de zaak goed te onderzoeken. Hetgeen niet altijd per definitie beter hoeft uit te pakken. Het kan namelijk ook heel goed zijn dat er juist nog striktere regels worden vastgesteld en er een verdere afbakening komt van de taken bij woningcorporaties.
 
Maar goed voorlopig zitten de 650.000 huishoudens er dus nog even warmpjes bij. De groep bestaat voornamelijk uit ouderen en jongeren in de leeftijd van 25 en 35 jaar die bij aanname van de Europese richtlijn als grote verliezer uit de bus komen.

De copyright van dit nieuwsbericht ligt bij Huurwoningen.nl.

Dit artikel is gevonden met de volgende zoekwoorden:

Reacties (16)

Zelf een reactie plaatsen? Klik hier
Door: eefje | Geplaatst op 01 August 2011 om 18:59
ij heben gkozenom niet de schuldhulpverlening in te schakelen maar zelf had te werken en zer zuinig te leven. Nu, bijna twee jaar later moeten we nog 11 maanden bikkelen. Bikkelen in een woning vn 712 euo kale huur met een torenhoge rekening voor blokverwarming. Het laatste beetje schuld wegwerken en de vast lasten; 1900 euro in de maand. Dat in en gevaarlijke buurt in een bovenwoning zonder tuin. Om me heen allemaal uitkeringtrekkers en mensen die zojuist een verblijfsvergunning hebben gekregen en moeten "integreren". Hard werken wordt hard afgstraft.
Kopen is geen optie door de schuld (niet eens zelf veroorzaakt maar meegenomen uit vorige relatie )en huren voor een normal prjs evenmin. Dank U wel mr. Donner!
Door: Rebecca | Geplaatst op 01 July 2011 om 11:18
Alleenstaande ouder met 1 kind. Ik verdien 240 euro boven de grens. Dat betekent dat ook ik geen sociale huurwoning kan krijgen. Buiten dat, kom ik net uit de WSNP traject (schuldsanering) dus kan ik onmogelijk partuculier gaan huren.
Ik zit nu in een woning met 1 slaapkamer, dus mijn kind slaapt bij mij op schoot. De huur is 460 euro. Deze woning is bestemd voor starters, maar door deze wet dwingt men mij om hier te blijven. Want ik krijg geen andere woning.
Wat wil de overheid met dit wet?
Ze willen mij, vrouw, alleenstaande ouder dwingen om minder te gaan werken.
Wat als ik minder ga werken, mijn woning krijgt en daarna de uren weer aanvult? Want eenmaal dat je de contract hebt getekend en je in het woning zit maakt het niet meer uit.
Ik dacht juist dat ze de vrouwen stimuleren om meer te gaan werken. Met mijn netto inkomen moet ik elke maand 369 euro uithoesten voor de kinderopvang. Want het is niet alleen huren maar ook kinderopvang, ziektekosten enz. Ben eens met bezuinigen maar nu tref je de zwakken in de samenleving en wat gebeurt er, weer in de schulden. Denk erover na of dit wel de juiste effect heeft!
Door: Karina | Geplaatst op 21 April 2011 om 13:34
Van mijn verhuurder al begrepen dat ze beboet worden als ze van deze belachelijke regel afstappen.
Wij moesten 5 jaar geleden noodgedwongen in een sloopwoning gaan wonen omdat onze woning sneller werd verkocht dan was aangenomen. We hebben vanuit die verkoop een schuld meegenomen. Toen na een jaar de huurwoning gesloopt werd zijn we wederom noodgedwongen in onze huidige huurwoning getrokken. We zijn een gezin met 2 opgroeiende kinderen en de huidige woning is voor 2 a 3 personen. Voor ons veel te klein dus. Kopen is voor ons ivm de schuld geen optie en ook al komen we boven de gestelde inkomensgrens uit, het is onmogelijk om zo'n hoge huurprijs neer te leggen. Kortom, wij zitten vast. We kunnen geen kant op terwijl ik om me heen mensen met bijv. een uitkering de mooie huizen krijgen met ook nog eens subsidie daar overheen. Nu misgun ik niemand iets maar in hoeverre is dit nog eerlijk te noemen? Wij werken beiden hard en mogen dus als het aan Europa ligt straks een camper gaan huren (want zelfs die kunnen we niet kopen).We hebben het er zelfs al over gehad om maar te stoppen met werken.....uitkering aanvragen, eventueel eerst maar gaan scheiden en als we dan eindelijk een degelijke en betaalbare woning hebben weer te gaan werken en tja. ook maar weer trouwen....zeg nu zelf, moet het zover komen??
Door: stellingwerf | Geplaatst op 26 March 2011 om 22:14
wanneer zorg meneer donner voor meer voedselbanken in nederland wat dat is hard nodig met deze nieuwe wet als we gedwongen worden om uit de sociale woningbouw te moeten als je boven de 65 bent als mijn man eerder overlijd dan ik dan val je met het pensioen de helft terug als vrouw ook al zo oneerlijk als man blijf het inkomen het zelfde dan moetik op mijn oude dag weer uit een dure woning leuk hoor deze regel wij hebben wel geholpen het land op te bouwen we zijn met alles terug naar voor de oorlog mogen weer viskoppen gaan heten soms familie van colijn donner?
Door: Wim de Vries | Geplaatst op 08 March 2011 om 23:45
Ben van mening dat hier duidelijk sprake is van discriminatie door de overheid op basis van inkomen. Boven een bepaald inkomen kan men dus niet meer kiezen waar men graag wil wonen. Als ik dicht bij mijn kinderen wil wonen die in een wijk met sociale woningbouw wonen kan dat niet meer. Aangezien ik steeds slechter te been wordt zal ik bovenop de kosten van een dure huurwoning, in een wijk waar ik NIET wil wonen, extra reiskosten moeten maken om mijn kinderen op te zoeken of om op te passen op mijn kleinkinderen. Dan praat ik nog niet over hoge kosten van parkeren als ik met eigen vervoer ga. Volgens mij is deze wet in strijd met de grondwet. Dit soort discriminatie is te gek voor woorden.
Verder vraag ik mij af of het gestelde inkomen voor alle landen in de EU geldt? Indien zo dan wordt het nog gekker. In Nederland is dit bedrag mogelijk redelijk maar hoe is dat b.v. in de zuidelijke landen? Daar komt maar een klein deel van de bevolking in de problemen. M.a.w. hoe is men aan het bedrag gekomen?
Door: jessica | Geplaatst op 31 January 2011 om 11:39
Lopende huurcontracten blijven geldig
De nieuwe regels gelden alleen voor nieuwe woningtoewijzingen, dus wanneer u een lopend huurcontract heeft blijft dit gewoon geldig.

Door: Sandra Groot | Geplaatst op 25 January 2011 om 13:20
Mijn hele leven lang heb ik geleerd dat werken loont. Nu met deze wet twijfel ik daaraan. Ik ben een alleenstaande moeder met drie kinderen en heb veel in mijn leven moeten overwinnen; ziekte, moeilijke kinder/jeugd jaren en met veel discipline en inzet een universitaire studie mogen afronden. Mijn drie kinderen slapen in 1 kamertje. De oudste zit op de middelbare school, de middelste op de basisschool, jongste is drie jaar oud. Ik ben geconfronteerd met gigantische kostenstijgingen (immers vol salaris betekent vol betalen overal) en verlang nu, nu ik 43 jaar oud ben, naar een leuke betaalbare eengezinswoning met tuin. Dat kan ik, mits niet te duur, echt wel betalen. Daar heb ik mijn hele leven zo hard voor gewerkt en gezwoegd.

Door deze wet word ik echter kei- en keihard afgestraft. Alles wat om mij heen een uitkering heeft, schulden heeft, vanuit het buitenland gevlucht is, heeft een leuke sociale huurwoning met ruimte voor kinderen en een tuin. Ik, die mijn hele leven heel hard geknokt heb, ik vis achter het net. Ik krijg helemaal niets en mag blij zijn dat ik sowieso een dak boven mijn hoofd heb. De bitterheid waarmee ik elke ochtend mijn huis verlaat om alvorens te gaan werken mijn kinderen naar de opvang te brengen is niet uit te leggen. Niet alleen betaal ik heel veel belasting voor mensen die dankzij mijn inspanning hun maandgeld krijgen, ook is het mij niet geschonken mijn eigen kinderen zelf op te voeden. Diezelfde mensen die hun inkomen aan mij te danken hebben zullen mij recht in het gezicht, vanuit hun sociale eengezinswoningen, uitlachen. Welke sufferd ben ik. Ik ben dom geweest. Werk alle dagen hard en zie dat mijn inspanningen niets opleveren dan rekeningen en belastingen betalen. Ik ben diep teleurgesteld en heel bitter door deze regeling want in de afgelopen 9 jaren (stond al die tijd ingeschreven) heb ik geen schijn van kans gemaakt op een betaalbaar huis met tuin. Bitter voel ik mij.

Sandra Groot
Door: willy gorissen | Geplaatst op 16 January 2011 om 21:03
rondom gezegd ,schandalig.Ik wist toch dat die "europese" kwatsch voor ellende zou zorgen.
woon al meerd an 25 jaar in deze woning en huur betaald .op het ogenblik ,moet je al met twee werken om de touwtjes aan elkaar te knopen.en dan dit .over sammhorigheid gesproken.
ik protesteer ,via deze wijze ,al.
vr.gr.
willy
Door: nr | Geplaatst op 16 January 2011 om 14:59
nou nou, want tegenwoordig is een hoge opleiding echt het garantiebewijs dat je gelijk een goed betaalde baan krijgt? nou nee.
je moet zoiezo eerst een goed contract hebben voordat je uberhaupt een hypotheek krijgt, dus ja, die sociale woning is echt een uitkomst voor studenten die net hun diploma hebben.
Door: RH | Geplaatst op 05 January 2011 om 10:28
Ga je schamen! Je studeert dus al 13 jaar, hebt straks een universitaire studie afgerond en daarmee ook de mogelijkheid om een huis te kopen. Hoezo zijn sociale huurwoningen bestemd voor de kinderen van "ondermodale ouders"? Ik mag hopen dat jij op je 31e in staat bent je eigen boontjes te doppen...
Bovendien, de kinderen van "bovenmodale ouders", waar jij zo jaloers op bent, hebben waarschijnlijk ook een goede opleiding afgerond met bijbehorend salaris. Dan kunnen ze wel lekker gaan sparen in een sociale huurwoning, maar daar verdienen zij gewoon teveel voor.
Hoe dan ook, het is en blijft een naaistreek van Europa. Zelf zit ik zo'n 140 euro boven de bovengrens, dus ben ook ik gedwongen om op de particuliere markt te huren of te gaan kopen. Mijn vriendin studeert nog en denk maar niet dat mijn ouders mijn huisvesting gaan betalen. Ook al ben ik een jongvolwassen man van 27 jaar.
Door: Mark Lukaña | Geplaatst op 03 January 2011 om 16:19
Ben een jongvolwassen man van 31 jaar met ondermodale ouders.
Op mijn 18e ben ik naar Amsterdam vertrokken om daar MBO te doen en samen te wonen. Inmiddels zit ik in mijn laatste jaren van universiteit en weet haast niet beter dan dat ik 'op kamers' woon.
Voor jongeren zoals ik zijn die sociale woningen bedoeld!

Maar wat zie ik veel om me heen: kinderen van bovenmodale ouders die de wetgeving goed kennen worden ingeschreven op hun 18e als woningzoekende en nemen in hun twintiger jaren met hun partner een huurwoning en 'gaan sparen voor hun koopwoning'. Dit sparen gebeurt dus met geld dat eigenlijk bestemd is voor ondermodale burgers zodat zij ook kunnen wonen. Vervolgens kopen zij een riante woning waarbij pappie garant staat. Sorry, maar ik heb geen rijke ouders en zoals het ernaar uitziet zal ik door deze wet éindelijk mijn huis krijgen.
Door: Noushka | Geplaatst op 01 January 2011 om 19:28
Hallo iedereen,

Ik ben me nu al dagen aan het boos maken om de situatie en zie in dat het geen zin meer heeft om te zitten en af te wachten, maar dat het tijd word om er wat aan te doen. Ik heb daarom een hyves opgericht om te weten te komen hoeveel gedupeerde er zijn. Ik heb de hyves net opgericht dus laat je niet afschrikken om het feit dat er nog geen leden zijn, laat je mening horen!

tegenhuurwet.hyves.nl
Door: Ruud | Geplaatst op 28 December 2010 om 15:40
De europese wetgeving voor de sociale huurwoningen heeft mede tot doel de mensen die nu totaal geen kans hebben op de woningmarkt een kans te bieden. Vele jongeren die ingeschreven staan bij een gemeente hebben een wachtlijst van circa 6 tot 10 jaar voor zij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Als je dan hoort dat er mensen zijn die, ondanks dat hun financiele situatie ten positieve is verandert, toch in de sociale huurwoning blijven zitten voelt dit aan als onrecht. Voor deze mensen met een boven gemiddeld modaal inkomen is de sociale huurwoning juist niet bedoeld. Mensen, neem je verantwoording.
Door: N. Dijkstra | Geplaatst op 28 December 2010 om 10:43
Zijn er mensen die gedupeerd zijn door deze regeling?
Wij, van omroep West willen graag mensen hierover spreken.
Ik ben te bereiken op nummer 070-3078044.
Vriendelijke groet,
Nitha Dijkstra
Omroep West
Door: Leo | Geplaatst op 27 December 2010 om 20:49
Ik lig in scheiding. Uitspraak zal vermoedelijk medio 2011 plaatsvinden. Verwacht wordt dat ik netto op bijstandsniveau zal komen. Ondanks dat mijn huidig inkomen boven de 33.000 euro is zal ik netto veel minder daaraan overhouden. Moet ik nu met minder geld meer gaan verhuren. Ik kom nu niet meer in aanmerking voor de seniorenwoningen in het dorp waar ik me wil vestigen. Ben nu bijna 40 jaar in overheidsbetrekking, heb ook altijd aan mijn financiele verplichtingen voldaan, maar wordt nu door diezelfde overheid gestraft. Weet niet waar ik het straks zoeken moet.

Zit nu op camping in caravan, zal daar nog wel even moeten blijven, zie weinig in de toekomst
Door: CJ | Geplaatst op 29 November 2010 om 18:55
Vrouw van 32, vanaf haar 22ste werkzaam, verdiend bruto 34000 per jaar, altijd keurig belasting betaald, nog nooit iets van de overheid terug gezien (geen bijstand genoten/geen ww-uitkering/geen huursubsidie, etc). Nooit crimineel geweest oftwel: een burger van onbetwist gedrag. En dan DIT???? Ik woon momenteel in een antikraak woning (via de woningbouw/gemeente). Kan iemand mij vertellen waar ik moet gaan wonen als deze regeling doorgaat? Ik woon in het groene hart (oftewel: een koopwoning is niet haalbaar met mijn inkomen) en voor een huurwoning in de vrije sector geldt hetzelfde. Ouders en familie wonen allemaal in Brabant en ik werk zelf in Amsterdam. Moet ik serieus weer bij mijn ouders gaan wonen als deze regeling doorgaat of is het de bedoeling dat iedereen zichzelf in de schulden steekt? Of moet ik soms minder gaan werken, zodat ik de inkomensgrens van 33.000 euro niet haal? Tips zijn welkom...