• Grootste aanbod huurwoningen
  • Automatiseer jouw zoektocht
  • Direct updates bij nieuw aanbod
  • Vertrouwd sinds 2010
  • Grootste aanbod huurwoningen
  • Grootste aanbod huurwoningen
  • Automatiseer jouw zoektocht
  • Direct updates bij nieuw aanbod
  • Vertrouwd sinds 2010
  • Grootste aanbod huurwoningen

Welke documenten moet je aanleveren voor het huren van een woning?

Wanneer je een woning gaat huren, vraagt de verhuurder vaak om verschillende documenten. Welke heb je precies nodig en hoe verkrijg je deze? Wij zetten het op een rijtje! 💛

Uitgenodigd voor een bezichtiging? Lees waar je rekening mee moet houden!

1. Identiteitsbewijs

Allereerst is het belangrijk dat jij je kunt identificeren. Het contract voor het huren van de woning komt op jouw naam te staan, en wellicht ook op de naam van je medehuurder. Zorg dus dat je een van de volgende identiteitsbewijzen meelevert van iedereen die in de woning gaat wonen:

  • Een (geldig) paspoort;
  • Een (geldig) ID;
  • Een (geldig) rijbewijs;
  • Een (geldige) verblijfsvergunning.

Let op: zorg dat je de documenten AVG-proof maakt.

2. Inkomen

Voor een verhuurder is het belangrijk om te weten dat jij een steady inkomen hebt. Daarom moet je aantonen hoe je huur kunt betalen. Dit kun je met verschillende documenten aantonen:

  • Een inkomensverklaring, deze kun je opvragen bij de Belastingdienst;
  • 3 recente loonstroken, deze krijg je als het goed is automatisch van je werkgever;
  • Een werkgeversverklaring;
  • Een verzekeringsbericht: deze kun je downloaden via het UWV;
  • Een bewijs van storting: dit kun je aanleveren door een (recent) bankafschrift te downloaden waarop te zien is dat je salaris gestort wordt. Soms is een screenshot van de bijschrijving ook voldoende;
  • Bewijs van eigen vermogen (spaargeld, etc.), ook een (recent) afschrift of screenshot.
  • Als je geen vast contract hebt, kan een intentieverklaring extra zekerheid bieden. Dit is een verklaring waarin je werkgever aangeeft dat hij van plan is jou een vast contract te bieden bij je volgende contractverlenging.

Voor ondernemers, uitkeringen, studenten:
  • Voor ondernemers: je meest recente jaaropgave;
  • Voor uitkeringen: toekenningsbrief & soorten uitkering:
  • Voor studenten: studiefinanciering en evt. garantstelling.

3. Persoonlijke documenten

Naast je identiteitsbewijs en contactgegevens kan het handig zijn om aanvullende persoonlijke documenten mee te sturen. Het kan ook zijn dat er door de makelaar om specifieke documenten wordt gevraagd. Denk hierbij aan:

  • Een motivatiebrief: Hierin stel je jezelf en je meeverhuizers netjes voor en vertel je iets over jezelf. Je kunt ook wat foto's bij de brief doen. Maak deze leuk op en download deze in PDF. Vervolgens kun je deze meesturen in de bijlage van je mail naar de makelaar;
  • Referentiebrief van je werkgever of leidinggevende: Dit is niet verplicht, maar kan helpen als de verhuurder waarde hecht aan stabiliteit.
Extra documenten

In sommige gevallen vraagt de makelaar of je de volgende documenten ook wilt aanleveren. Meestal hoeft dit niet.

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP): Hierin staat waar je allemaal gewoond hebt;
  • Bewijs inschrijving onderwijsinstelling + bewijs van studiefinanciering (DUO): Voor studenten of net afgestudeerden.